PL
EN

Volume 70-72 (1976)

CONTENTS

Opening address by the Chairman of the Organizing Committee Professor Jerzy Krzyżanowski

Panel Discussion 1: Investigations of Two-Phase Flows and their lnfluence on Turbine Stage Designing

Panel Discussion 2: Limits of Applicability of Theoretical Aerodynamics in Turbine Stage Designing

List of Participant

1976, Zeszyt 70-72

Aerodynamical and Constructional Problems in the Design of Centripetal Double-Flow Inlet- Stages for Large Condensing Turbines
WŁADYSŁAW GUNDLACH, JERZY POROCHNICKI, JERZY PRYWER

Abstract

Dalszy wzrost mocy jednostkowej dużych turbin parowych wiąże się ze zwiększaniem wymiarów ostatniego stopnia oraz z poprawą przepływu w części niskoprężnej. 

Możliwość praktycznego zastosowania stopnia z dopływern promieniowym jako pierwszego zależy od stopnia wlotowego Przed dwu-strumieniowym, niskociśnieniowym, osiowym układem łopatkowym od dwóch warunków. Po pierwsze, rozwiązanie to powinno zapewnić wzrost sprawności pierwszych stopni mieszanego, promieniowo-osiowego układu łopatkowego w porównaniu z układem wyłącznie osiowym. Dopływ pary do części dwu-strumieniowej odbywający się ze zmianą kierunku przepływu pod kątem 90o powoduje znaczną stratę energii. Drugi warunek dotyczy konstrukcji i sprowadza  się do żądania, by część niskociśnieniowa była jak najbardziej zwarta. W zasadzie  kilka rzędów osiowego układu łopatkowego można zastąpić dośrodkowym stopniem wlotowym, co daje zmniejszenie długości masy części niskociśnieniowych. To rozwiązanie może być specjalnie atrakcyjne w dużych wielokadłubowych turbinach parowych.

W artykule rozważa się wyniki badań nad możliwością zastosowania dośrodkowego stopnia wlotowego w niskoprężnych kadłubach dużych turbin parowych. Warunkiem otrzymania sprawnego stopnia wlotowego jest zastosowanie dwustrumieniowego wirnika z pokrywą segmentową, reagującego jedynie na duże przesunięcia względne spowodowane różnymi szybkościami nagrzewania się wirnika i kadłuba. Zastosowanie typowego wirnika z monolityczną pokrywą (jak w sprężarkach odśrodkowych) napotyka bardzo duże trudności spowodowane dużymi prędkościami obwodowymi i dużymi wymiarami wlotu stopni osiowych. 

Przedstawione zagadnienie wymaga rozwinięcia szerokiego programu badań doświadczalnych i teoretycznych, Badania doświadczalne winny wyjaśnić problemy przepływowe i określić wartości współczynników strat dla omawianych stopni wlotowych. 

Na zakończenie podano niektóre wyniki aktualnie prowadzonych badań. 

Keywords:

moc jednostkowa, turbiny parowe, przepływ części niskoprężnej, stopień wlotowy, osiowy układ łopatkowy

Login

Nie pamiętam hasła.

  

TO TOP