Historia
Na
poczatku XIII w. prawdopodobnie istniała w Gdańsku drewniana kaplica grodowa
pod wezwaniem Najswiętszej Maryi Panny. W roku 1308 budowla spłonęła. Budowlę
ceglaną inicjuje przywilej wystawiony gminie miejskiej w 1343 roku przez
wielkiego mistrza krzyżackiego Ludolfa Koeniga. Budowla
ta powstawała 159 lat!
Pierwszy etap ukończono w roku 1361. Ówczesny
kosciół miescił się w obrębie korpusu zachodniego. 6 marca 1379 roku starszyzna
koscielna zawarła umowę z Henrykiem Ungeradin, kierującym budową ratusza,
na wzniesienie nawy krzyżowej i prezbiterium. Przystąpiono również do podwyższania
wieży.
ETAPY BUDOWY:
1362
1430

W czasie wojny trzynastoletniej (1454-66)
budowa staneła.
1466
1500

Gdy tylko wojna przybrała pomyslny dla Polski i Gdańska obrót,
odżył zamysł rozbudowy. W ostatnim okresie budowy (1484-1502) sciany naw
bocznych zastąpiono nowymi. W piątek po Wielkiejnocy roku 1498 rozpoczęto
prace przy wznoszeniu sklepień. Ze względu na brak srodków sądzono że roboty
potrwają długo; gdańszczanie rozpoczęli jednak współzawodnictwo, aby fundacją
mniejszego lub większego kawałka sklepienia uniesmiertelnić nazwisko. W
czwartek 28 lipca 1502 roku o godzinie 16, mistrz Henryk Hetzel położył
ostatnią cegłę sklepienia.
Prestiż swiątyni był tak wysoki, że 15 maja 1457 roku
król Kazimierz Jagiellończyk w wielkim przywileju dla Gdańska zastrzegł
sobie i swoim następcom prawo patronatu nad kosciołem Mariackim i prezentowania
kandydatów na proboszczów.
W 1529 roku dominikanin Pankracy Klemme wprowadził do
swiątyni luteranizm. Przez 43 lata nabożeństwa katolickie odprawiane były
przy ołtarzu głównym, zas protestanckie przy ołtarzu swiętego Mikołaja.
W czasie bezkrólewia, po smierci Zygmunta II Augusta, kosciół został przejęty
przez protestantów.
Rysunek Petera Willera z roku 1687
Od początku kosciół Mariacki nawiedzały tłumy z całego swiata zachwycone
jego rozmiarami i bogatym wyposażeniem. Bywali w nim królowie polscy, Wazowie
szwedzcy, car Rosji Piotr Wielki oraz cesarz Napoleon Bonaparte, którego
podwładny, baron Vivant Denon, zrabował do Luwru obraz
Sąd
Ostateczny Hansa Memlinga. Tryptyk po dziesięciu latach tułaczki w
niezwykłtch okolicznosciach wrócił do koscioła.
Do rozbiorów Polski kociół podlegał patronatowi królewskiemu.
Gdy Gdańsk wcielono do Pus, rozpoczęto częciową wyrzedaż dzieł sztuki.
Np. w roku 1842 sprzedano arcyksięciu Maksymilianowi, wielkiemu mistrzowi
krzyżackiemu, gotycki ołtarz sw. Antoniego, który jest ozdobą siedziby
zakonnej w Wiedniu.
Przed drugą wojną swiatową podjęto remont murów,
wieży oraz renowację wielu dzieł. W marcu 1945 roku swiątynia została zniszczona.
Spaliły się dachy i ich drewniana konstrukcja, zawaliłe się sklepienia
i 14 dużych przęseł. Całkowitej zagładzie uległy okna, została ledwie jedna
brama. Zrujnowano posadzkę z zabytkowymi płytami. Z masywnej wieży pozostały
uszkodzone sciany. Pożar był taki, że topiły się cegły, zwłaszcza w górnych
partiach wieży, która stała się gigantycznym kominem.
Na szczęscie większosć wyposażenia uratowano. Pod koniec
1944 roku zdemontowano większosć zabytków i umieszczono je w wiejskich
kosciółkach, dworach i stodołach wokół Gdańska. Po wojnie wielowiekowy
dorobek gdańszczan został rozproszony i do tej pory jest częsciowo przetrzymywany
w muzeach Warszawy i Gdańska. Ponad 150 zabytków odzyskano. O zwrot pozostałych
trwają intensywne starania.
W 1946 roku przystąpiono do odgruzowywania i zabezpieczenia
ocalałych sklepień. W sierpniu następnego roku rozpoczęto gigantyczną i
pełną niespodzianek pracę montowania dachu. Sklepienia odtwarzano z ruchomych
platform, utrzymywanych przez stalowe liny na wyskosci 30 metrów. Etap
obejmujący rekonstrukcję bram, okien oraz ułożenie posadzki, zakończono
uroczystym poswięceniem 17 listopada 1955 roku. Rozpoczęto wyposażanie
oraz żmudną, trwającą do dzisiaj, rekonstrukcję wnętrza i konserwację poszczególnych
zabytków.
20 listopada 1965 roku kosciół bullą papieską Pawła VI
podniesiono do godnosci bazyliki mniejszej, a 2 lutego 1987 roku, dekretem
Kongregacji do Spraw Biskupów, do godnosci gdańskiej konkatedry. 12
czerwca 1987 roku bazylikę odwiedził Ojciec Swięty Jan Paweł II. Spotkał
się wówczas z chorymi i służbą zdrowia.
Jan Paweł II w Bazylice NMP
Wiadomosci Ogólne
Surowe
mury mariackiej archikatedry wzniesione są z gotyckiej cegły na wysokosć
27 metrów. Grube, prawie dwumetrowe, od dołu ujęte są kamiennym cokołem,
u góry zwieńczone blendami w formie okien i ozdobione krenelażem. Każda
nawa przykryta jest dwuspadowym dachem.
W sylwetce koscioła dominuje masywna
wieża dzwonna. Pierwotnie była ona niższa (45 m.), gdyż Krzyżacy nie pozwalali
wznosić budowli górujących nad ich zamkiem. Wieżę podwyższono po wojnie
trzynastoletniej. Jest ona osadzona na planie prostokąta o wymiarach 15,3
x 16,2 metra i wznosi się na wysokosć 82 metrów. Z czterech stron wsparto
ją potężnymi przyporami, a ponieważ wzniesiona została na słabych
gruntach budowniczowie stabilizowali podłoże dębowymi palami oraz gałęziami
na których układali potężne głazy. Budowlę izolowano słomianym nawozem
zwierzęcym i gęsto plecioną wikliną.
Kosciół wieńczy siedem wież iglicznych
i trzy ceramiczne. Lsnią na nich złocone kule, chorągiewki i krzyże. Do
wnętrza prowadzi siedem bram każda z innej uliczki.
Halowy typ koscioła mariackiego,
charakteryzuje się równą wysokoscią naw. Powiązanie sklepień wzmocnionych
rusztem żeber, z ostrym łukiem i systemem wciągnietych do srodka przypór,
umożliwiło osiągnięcie niezwykłej strzelistosci i rozpiętosci swiątyni.
Sklepienia symbolizują niebiosa i kosmos. Z wewnętrznych przypór wzmacniających
mury, stworzono wieniec 31 kaplic, obiegających swiątynię. Od szesnastego
wieku sciany i sklepienia były tynkowane i pociągnięte pobiałą wapienną.

Posadzkę bazyliki tworzą płyty nagrobne.
Można ustalić że było ich 512. Pod nimi na głębokosci 3 - 4 metrów, spoczywają
w kilku warstwach zmarli. Zespół płyt nagrobnych koscioła mariackiego jest
jednym z najcenniejszych w swiecie. Patrycjat gdański już od piętnastego
wieku wybrał swiątynię na miejsce spoczynku najbardziej zasłużonych. Posadzka
to przegląd nazwisk oraz herbów i znaków wszystkich ważniejszych rodów
gdańskich.