Idea utworzenia
Parku Technologicznego datuje się od października 1989 roku gdy na zebraniu
założycielskim w Instytucie Maszyn Przepływowych PAN w Gdańsku z udziałem
przedstawicieli uczelni wyższych, instytutów naukowych, biur projektowo-konstrukcyjnych
i wiodących zakładów pracy powołano Fundację Naukowo-Techniczną Gdańsk,
której celem zasadniczym miało być zainicjowanie szeroko pojętej współpracy
środowisk naukowo-technicznych i kadry inżynierskiej Regionu Gdańskiego
a w efekcie zapoczątkowanie transferu technologii pomiędzy ośrodkami krajowymi
i z zagranicy.
Głównym
instrumentarium tak pojętego zadania miałby być Park Technologiczny, usytuowany
w pobliżu wyższych uczelni technicznych i instytutów naukowych.
Park Technologiczny
byłby pierwszym krokiem do powołania tzw. Specjalnej Strefy Technologiczno-Ekonomicznej
Gdańsk-Gdynia-Sopot (SST-E).**
SST-E
wiązałaby w sobie trzy główne zadania i funkcyjnie składałaby się na holding
- konsorcjum podmiotów ukierunkowanych na:
- zaawansowane
technologie (high-tech),
- przemysł,
budownictwo,
- handel,
usługi
Pierwsze
zadanie (high-tech) realizowane by było przez będące w stadium projektowym
przedsięwzięcie CT-PT "Gdańsk"; nie wykluczone jest powołanie filii w innych
miastach Regionu Gdańskiego obsługiwanych przez CT "Gdańsk"
Zadanie drugie powinna przejąć istniejąca Strefa Przemysłowa Kokoszki, zaplanowana na początku lat 60-tych. Należałoby na nowo przemyśleć funkcje tej strefy ukształtowane w latach 60-tych i dostosować je do potrzeb wynikających z procesu unifikacji z UE. Zadanie trzecie mogłoby być częściowo realizowane w rejonie Kokoszek; głównym jednakże rejonem działania byłyby tereny portowo-przemysłowe. Statut SST-E zawierałby szereg zakresów działania i byłby podobny do statutu tzw.Specjalnych Stref Ekonomicznych (SSE). F-N-T "Gdańsk" od początku 1990 roku czyni wysiłki w celu zwrócenia uwagi władz lokalnych jak i centralnych na wyżej przedstawioną problematykę.
1. Centrum
Technologii - Park Technologiczny "Gdańsk" (CT-PT)
Jak już
wspomniano, pomysł utworzenia Parku Technologicznego został przedstawiony
w październiku
1989 roku na zebraniu założycielskim przedstawicieli uczelni wyższych,
instytutów naukowo-badawczych, biur projektowo-konstrukcyjnych, wiodących
zakładów pracy.
Jednomyślnie
zaakceptowano ideę i konieczność powołania instytucji służącej szeroko
pojętej współpracy i integracji środowiska, stąd myśl o założeniu Fundacji
Naukowo-Technicznej "Gdańsk", która zajęła by się m.in.: utworzeniem i
rozwojem tzw. Parku Technologicznego i Centrum Nauki i Techniki ( Centrum
Technologii) korzystając z istniejącego potencjału
w Regionie
Gdańskim. Parki Technologiczne znane są szeroko na świecie (Science, Technology
and Business Parks), formy prawno-organizacyjne są bardzo różnorodne, głównym
zaś ich celem jest poprzez transfer technologii podniesienie poziomu technologicznego
a przez to przyspieszenie rozwoju regionu. Funkcje i zadania Parku Technologicznego
i samego Centrum Technologii będą szeroko referowane i dyskutowane podczas
obecnej konferencji, nie będą wiec omawiane zbyt szczegółowo w niniejszym
referacie. W dalszym ciągu przedstawiony zostanie zarys historyczny i idea
powołania tzw. Gdańskiej Strefy Technologiczno-Handlowej (GST-H), cel i
zadanie specjalnych stref ekonomicznych na przykładzie Japonii oraz proponowanej
Specjalnej Strefy Technologiczno-Ekonomicznej Gdańsk-Gdynia-Sopot-Tczew.
2. Idea,
organizacja i rozwój Gdańskiej Strefy Technologiczno-Handlowej (GST-H).
GST-H
utworzona została w 1991 roku z inicjatywy Fundacji Naukowo-Technicznej
Gdańsk z myślą o transferze nowoczesnej technologii do kraju jak również
zagranicą
i powołana
jako spółka z o.o. Wytypowano rejon Gdańsk-Kokoszki, który w latach 60-tych
powstał jako strefa przemysłowo-mieszkalna. Kokoszki posiadają niezbędną
infrastrukturę a więc: połączenie drogowo-kolejowe (obwodnica), lotnisko,
sieci wod.-kan., energię cieplną i elektryczną
oraz rezerwy
terenu pod rozwój GST-H. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku
przygotowało założenia projektowe planowanej GST-H, opracowało wstępne
plany urbanistyczne z ukazaną infrastrukturą i wytypowało tereny rozwojowe
dla potencjalnych inwestorów.
Międzynarodowa
Konferencja n.t. powstania, organizacji i rozwoju GST-H odbyła się w dniu
12 czerwca 1992 roku w siedzibie CENTROSTALU, jednego z głównych promotorów
i udziałowców
GST-H. Środowisko Gdańskie reprezentowane było przez przedstawicieli Zarządu
Miasta Gdańska, Polskiej Akademii Nauk, Uczelni Wyższych, Biur Projektowo-Badawczych
oraz udziałowców GST-H a więc: Gminy i Zarządu Miasta Tczew, CENTROSTALU,
Gdańskiego Kombinatu Budowy Domów, INSTALU, PREFABETU, Gdańskiego Przedsiębiorstwa
Robót Inżynieryjnych, Biura Projektów Budownictwa Komunalnego oraz Fundacji
Naukowo-Technicznej Gdańsk. Przebieg dyskusji potwierdził słuszność przyjętych
założeń i kierunków rozwoju GST-H
i wykazał
celowość dalszych prac studyjno-projektowych, w tym konieczność przygotowania
oferty, celem pozyskania inwestorów krajowych i zagranicznych.
3. Specjalne
strefy ekonomiczne na przykładzie Japonii
Zwykło
się na ogół uważać, że tworzenie Specjalnych Stref Technologiczno-Ekonomicznych
(gospodarczych) (SST-E) jest korzystne wyłącznie dla krajów rozwijających
się, poszukujących inwestorów zagranicznych mogących ewent. dopomóc w rozwoju
danego regionu, kraju.
Parki
Naukowo-Technologiczne stanowią szansę koncentracji badań badawczo-rozwojowych
(High-Tech) i ich atrakcyjność dla krajów tak wysokorozwiniętych jak i
wkraczających na drogę rozwoju przemysłowego jest w pełni zrozumiała. Dyskusyjna
natomiast wydawałaby się potrzeba tworzenia specjalnych stref ekonomicznych
(SSE) w krajach o przodującej gospodarce, nastawianych pro-eksportowo.
Przykład Japonii wskazuje jednak, że Strefy Ekonomiczne, w szerokim tego
pojęciu, mogą okazać się niezwykle korzystne również dla krajów wysoko-rozwiniętych.
Od lat wywierany jest na Japonię nacisk celem ułatwienia importu.
W celu
zapobieżenia możliwej wojnie handlowej, i ustępując żądaniom swoich najważniejszych
partnerów handlowych, rząd w Tokio przystąpił do tworzenia Specjalnych
Stref Ekonomicznych (SSE) dla inwestorów zagranicznych - nazwanych również
Strefami Dostępu Zagranicznego (Foreign Access Zones). Firmy zagraniczne,
które osiedlą się w tych Strefach, otrzymają szerokie ułatwienia podatkowe
i ulgi celne. Stosowane one będą nie tylko w przypadku transakcji importowych
ale również przy produkcji - czyli obróbka i przetwarzanie na miejscu.
Za przedsięwzięciem
tym stoi również życzenie Japończyków, aby poprawić infrastrukturę kraju.
Innymi
ważnymi czynnikami wpływającymi hamująco na import są m.in.: niedostatecznie
rozbudowane porty i lotniska jak również niewystarczające powierzchnie
magazynowe.
Dla poprawy
tego stanu przewidziano dodatkowe środki budżetowe.
Japonia
ma jak dotąd mało doświadczenia ze Specjalnymi Strefami Ekonomicznymi.
Posiada
jedną wolnocłową Strefę Gospodarczą na wyspie Okinawie.
Jednakże
jak dotąd, znaleziono tu bardzo nielicznych inwestorów zagranicznych. Potencjał
gospodarczy regionu, uważanego za zacofany w stosunku do całego kraju,
jest za mały.
Do tego
wyspa jest znacznie oddalona od dużych centrów handlowo-gospodarczych.
Pomimo
to MITI liczy na znaczny wzrost importu w najbliższej przyszłości.
Przewiduje
się również dalsze pociągnięcia odnośnie Stref. Państwowy Bank Rozwoju
przyrzeka dogodne warunki finansowania inwestycji i ułatwienia przy udzielaniu
gwarancji kredytowych. Te ostatnie będą udzielane nie tylko, jak dotychczas,
wyłącznie dla przedsięwzięć o profilu High-Tech ale również innym producentom.
Do innych idei MITI mających na celu przyciągnięcie zagranicznych inwestorów
do kraju, należy tzw.: Centrum Wspierania Biznesu (Business Support Center),
coś w rodzaju "Supermarketu" (One Stop Shop) dla zagranicznych firm. Przede
wszystkim pomagać się będzie małym i średnim firmom, które nie posiadają
w Japonii sieci informacyjnej. Do zadań Centrum powinny należeć: usługi
konsultingowe, szkolenie i kształcenie współpracowników. Planowane Centrum
przyrzeka pomoc w poszukiwaniu japońskich kooperantów. Firmy zagraniczne
będą miały poza tym możliwość korzystania (bezpłatnie) z miejsc biurowych
w planowanych pomieszczeniach. Spółka, do połowy finansowana prywatnie,
zajmie się zarządzaniem Centrum. Przewiduje się udział w tym projekcie
zagranicznych banków i różnorodnych firm konsultingowych.
Chińska Republika Ludowa za to, pracuje od lat z dużym sukcesem z tym instrumentem industrializacji. Również Filipiny starają się znaleźć inwestorów zagranicznych dla produkcji cywilnej na terenie wcześniejszej dużej wojskowej bazy amerykańskiej Subic Bay.
4. Strefa
Technologiczno - Ekonomiczna Gdańsk - Gdynia - Sopot - Tczew.
Jak już
wspomniano Strefy Technologiczno-Ekonomiczne, zwane na Zachodzie Parkami
Technologiczno-Biznesowymi, Centrami Technologiczno-Innowacyjnymi są to
obszary zaplanowane pod kątem potencjalnego inwestora, pragnącego uruchomić
produkcję, serię prototypową, przeprowadzić badania w zakresie tzw. zaawansowanej
technologii.
Strefy
takie są z natury rzeczy stymulatorami rozwoju danego regionu.
Firmy
uruchamiające swoje działanie, korzystają na ogół z szerokiej pomocy typu
administracyjnego, obsługi finansowo-księgowej oraz tzw. know-how, które
zapewnia administracja zlokalizowana w tzw. Centrum Technologii na terenie
Parku Technologicznego. Instytucje naukowo-badawcze danego regionu są dostarczycielami
know-how, ale nie tylko. Znaczny udział mają również firmy i instytucje
krajowe i zagraniczne.
Czy to
w krajach wysoko - zaawansowanych, czy też nowo - rozwijających się, dość
prędko zrozumiano korzyści płynące z istnienia tzw. stref technologiczno-ekonomicznych.
Są one
magnesem dla kapitału, pragnącego przy pomocy istniejącego potencjału naukowo-badawczego
i wykonawczego realizować swój główny cel - wypracowanie zysku w sposób
możliwie optymalny. Zaplanowanie strefy technologicznej równocześnie jako
strefy wolnocłowej ułatwia znakomicie procedury reeksportu produktów bez
formalności prawno - administracyjnych występujących w przypadku odpraw
celnych. Opóźnienie technologiczne Polski w stosunku do Zachodu (szacowane
nawet na kilkanaście czy kilkadziesiąt lat w niektórych dziedzinach) wymaga
jak najszybszego podjęcia decyzji co do tworzenia takich stref.
Tak konieczny
transfer technologii, tak do kraju jak i z kraju (np. do tzw. trzeciego
świata) byłby znakomicie ułatwiony. Istnieje duże zainteresowanie tworzeniem
takich Stref w krajach byłego bloku wschodniego, czego najlepszym dowodem
jest pilotowy projekt Centrum Technologii - Park Technologiczny Gdańsk
zapoczątkowany w grudniu 1993 roku w ramach uzgodnień międzyrządowych i
finansowany w fazie projektu przez Ministerstwo Gospodarki RFN.?
Strefy
Technologiczno-Ekonomiczne, zaplanowane pod różnorodne potrzeby potencjalnych
inwestorów spełniają nie tylko rolę potencjalnego obszaru inwestycyjnego,
czy też kontaktu
z istniejącymi
podmiotami gospodarczymi w ramach danej strefy.
Poprzez
jednoznacznie opracowane warunki techniczno-ekonomiczne (tzw. feasibibility
studies), proces podejmowania decyzji jest nie tylko ułatwiony ale i w
ogóle możliwy.
Z barierą
tzw. niemożności tj. braku konkretnie rozpoznanej sytuacji prawno-administracyjnej
oraz techniczno-ekonomicznej napotykają się coraz to nowi potencjalni partnerzy.
Szansę
taką, tj. likwidację tej bariery, stwarza uruchomienie strefy technologicznej
na zasadzie spółki akcyjnej lub z o.o., grupującej instytuty naukowo-badawcze,
biura projektowo konstrukcyjne oraz przedsiębiorstwa danego regionu z udziałem
władz komunalnych będących zwykle dyspozytorami terenów.
Administracja
takiej spółki prowadząc w sposób profesjonalny marketing zwielokrotnia
szanse pozyskiwania inwestorów, którzy czy to w formie bezpośrednich inwestycji,
czy też wykupywania akcji spółki zwiększają jej majątek. Szanse wyjścia
na rynki zagraniczne poprzez ewentualną współpracę z partnerami zagranicznymi,
jak również zwiększenie konkurencyjności na rynku krajowym są oczywistą
konsekwencją, korzyści zaś wynikające znaczne.
Spółka
przedsiębiorstw o rozmaitych profilach zwiększa szanse kooperacji, podziału
zadań
i wykorzystania
istniejącego potencjału. Rozproszone wysiłki pojedynczych przedsiębiorstw,
przy częstym braku wykwalifikowanych kadr związanych z dziedziną marketingu
mają raczej nikłe szanse powodzenia. Specjalna Strefa Technologiczno-Ekonomiczna
(SST-E), jako rozszerzenie koncepcji Parku Technologicznego czy też Gdańskiej
Strefy Technologiczno-Handlowej obejmować powinna również inne tereny będące
w gestii władz miejskich oraz będące własnością skarbu państwa.
Koncepcja
SST-E, jako wydzielonego obszaru urbanistycznego powinna być związana z
planami rozwoju regionu gdańskiego.
Generalnie
należałoby dokonać podziału funkcji wg następującego klucza (propozycja):
A) Pierwsza
grupa zagadnień należąca do tzw. High-Technology byłaby domeną Wyższych
Uczelni Technicznych, Instytutów Naukowo-Badawczych (PAN, Resortowych),
Biur Projektowo-Konstrukcyjnych z Centrum Techniki Okrętowej i Biurem Projektów
Budownictwa Komunalnego na czele, zaś głównym ośrodkiem byłby Park Technologiczny
i Centrum Technologii Gdańsk.
B) Obszar
dawnej dzielnicy przemysłowo-mieszkalnej Kokoszki powinien zachować dotychczasową
funkcję, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień związanych z budownictwem.
Obszar położony jest w pobliżu lotniska, autostrady, posiada połączenie
kolejowe i dogodną infrastrukturę.? Przewiduje się (na bazie istniejących
zabudowań): centrum administracyjno-wystawowe (stała ekspozycja), centrum
wystawowe (specjalistyczne wystawy okresowe), obszary: badawczo-rozwojowy,
wdrożeniowy, produkcyjny, a także centrum mieszkaniowe, handlowo-usługowe,
rekreacyjne.
C) Trzecie
zadanie: handel, usługi byłoby realizowane głownie na terenach portowo-przemysłowych,
gdzie też istniałaby równolegle strefa wolnocłowa.
Poprzez
promowanie nowoczesnych technologii krajowych i zagranicznych oraz różnorodną
działalność gospodarczą, ST-E byłaby promotorem rozwoju Regionu Gdańskiego.
Strefa
zaawansowanej technologii, w której małe, prężne firmy, zespoły innowacyjno-wdrożeniowe
przy pomocy istniejącego potencjału naukowo-badawczego znajdowałyby warunki
do realizacji pomysłów, patentów miałaby niewątpliwy wpływ na poziom technologiczny
istniejących firm i zakładów.
Rezultaty
prac takich zespołów mogłyby być wdrożone do produkcji w ramach działalności
gospodarczej SST-E oraz promowane poprzez istniejące, czy też nowopowstałe,
instytucje jak Izby Gospodarcze, Centra Biznesu i Innowacji, etc.
Przykłady
organizacji i współdziałania w zakresie omawianych zadań podają Fig. 1,
2, 3 na przykładzie Business Innovation Centre Zwickau.