Dotychczasowe
doświadczenia europejskie i krajowe dokumentuja zasadność ciągłości prac
nad strategiami rozwoju w każdej skali od europejskiej do lokalnej. Potwierdzają
one empiryczne wielokrotnie formułwane
założeniae metodyczne, że umożliwia ona skuteczność realizacyjna strategii,
których stopniowe wdrażanie poprzez podejmowane stopniowo przedsięwzięcia
prowadzi w konsekwencji do kształtowania rozwoju zgodnie z ich misją i
celami strategicznymi.
Wobec
naturalnej zmienności uwarunkowań rozwoju i związanej z nią niepewności
co do najbardziej proawdopodobnej przyszłości; nie ma niestety bardziej
niezawodnej metody kształtowania rzeczywistości, jak ciągłe monitorowanie
jej zmian oraz współzależne z nim diagnozowanie, prognozowanie, planowanie
przekształceń jako podstawy sterowania strategicznego w kierunkach społecznie
pożądanych.
Tylko
w ten sposób strategie mogą stać się skutecznym narzęddziem zarządzania,
spełniać swoją rolę w kształtowaniu rozwoju zgodnie z długookresowymi celami
i aspiracjami społeczeństwa łącząc je współdziałanie z celami krótko i
rednio okresowymi, tworząc logiczny i najmniej konfliktogenny proces zrównoważonego
rozwoju.
Wychodząc
z tego nadrzędnego założenia, potwierdzonego długoletnim już dowiadczeniem
krajów Unii Europejskiej Polska wrdaża ten system zarządznia strategicznego
poprzez zapewnienie ciągłości planowania strategicznego rozwoju kraju.
Wyrazem tego są studua strategiczne prowadzone od kilku juz lat nad procesami
rozwoju społeczo-gospodarczego i przestrzenenego zagospodarowania kraju.
W ich wyniku opracowany i przyjęty (Rada Ministrów z dnia 16 kwietnia 1996
r.) dokument p.t. " Wstępna koncepcja polityki przestrzennego zagospodarowania
kraju". Uwzględniając upoważnienia wynikające z tych dokumentów, Rządowe
Centrum Studiów Strategicznych prowadzi dalsze prace studialne nad strategią
rozwoju społeczno-gospodarczego i koncepcja polityki przestrzennego zagospodarowania
kraju, w powiązaniu ze studiami europejskimi.
Studia
te zgodnie z ustawowo usankcjonowaną regulacją prawna ( ustawa o zagospodarowaniu
przestrzennym z dnia 7 lipca 1994 r.) moga stanowić podstawę ogólnokoncepcyjna
do opracowania studiów zagospodarowania przestrzennego województw oraz
studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin. Ich
praktycznym i operacyjnie przydatnym narzędziem zarządzania stana się plany
miejscowe zagospodarowania przestrzennego.
W tym
systemie przedsięwzięc planistycznych przewidzianych ustawowo ważna, niczym
nie zastępowana funkcję mają spełniać strategie rozwoju społeczno-gospodarczego
województw opracowywane współzależnie ze studiami zagospodarowania przestrzennego
województw.
Bez opracowań
tych strategii określających uwaarunkowania, strategiczne cele i kierunki
rozwoju, sformułowanie koncepcji przestrzennego zagospodarowania województwa
jest bowiem niewykonalne.
Strategia
rozwoju województwa gdańskiego, nawiazująca do funkcjonowania tego systemu
planowania strategicznego została opracowana w latach 1995-1996 pod kierunkiem
zespołu sterującego w składzie: Janusz Lewandowski, Tomasz Parteka i Witold
toczyński oraz wstępnie zaopiniowana i przyjęta przez Radę Strategii Wojewody
Gdańskiego i Wojewódzki Sejmik Samorządowy.
Określa
ona przedewszystkim uwarunkowania i cele strategiczne rozwoju województwa
oparte o diagnozę jego stanu.
Ten zakres
strategii jakkolwiek zasadny metodycznie może być traktowany jedynie jako
pierwsze przedsięwzięcie studialne. Nie spełnia bowiem jeszcze jej funkcji
w zakresie zarządzania strategicznego.
Ponadto
zaś była opracowana równolegle ale nie w pełni współzależnie ze studiami
strategicznymi rozwoju kraju.
Biorąc
pod uwagę te okoliczności Wojewoda Gdański na posiedzzeniu Rady strategii
w dniu 21 lipca 1997 r. zainicjował dalszy tok prac nad strategią powołując
w tym celu Zespół Koordynujący (Z.K.) w składzie:
1. Jerzy
Kołodziejski - przewodniczący
2. Jurand
Graniczny
3. Witold
Kuszewski
4. Janusz
Lewandowski
5. Tomasz
Parteka
6. Bogdan
Sedler - koordynator Wojewody
7. Witold
Toczyński
Zespół Koordynujący (Z.K.) w wyniku przeprowadzonych działań organizacyjno-merytorycznych przedstawia Raport Nr. 1 w sprawie kształtowania i realizacji strategii rozwoju województwa gdańskiego.
Przyjmując
zasadniczość utrzymania ciągłości strategicznych studiów diagnostyczno-koncepcyjnych
jako podstawowego narzędzia zarządzania strategicznego rozwojem Z.K. przeprowadził
prace zmierzające do :
1. Oceny
zgodności uwarunkowań i celów strategicznych przyjętych w strategiach rozwoju
kraju,
2. Określenia
głównych kierunków dalszych prac.
Generalne konkluzje podsumowujące te prace Z.K. zawiera prezentowany Raport, tworząc podstawę metodyczno-organizacyjną do logicznej, metodycznie zasadnej i uporządkowanej kontynuacji studiów na strategią rozwoju województwa gdańskiego zgodnie z przyjętym założeniem ich ciągłości.
Ich wynikim
powinny być sukcesywnie publikowane i poddawane opini naukowej, eksperckiej
i społecznej w kolejnych raportach zgodnie z zasadą partycypacji społecznej,
tworząc podstawę do społecznej akceptacji koncepcji strategicznych i ich
równiległej realizacji.