Jerzy Kołodziejski - Raport Nr 1 -"Wprowadzenie"

Dotychczasowe doświadczenia europejskie i krajowe dokumentuja zasadność ciągłości prac nad strategiami rozwoju w każdej skali od europejskiej do lokalnej. Potwierdzają one empiryczne wielokrotnie formułwane założeniae metodyczne, że umożliwia ona skuteczność realizacyjna strategii, których stopniowe wdrażanie poprzez podejmowane stopniowo przedsięwzięcia prowadzi w konsekwencji do kształtowania rozwoju zgodnie z ich misją i celami strategicznymi.
    Wobec naturalnej zmienności uwarunkowań rozwoju i związanej z nią niepewności co do najbardziej proawdopodobnej przyszłości; nie ma niestety bardziej niezawodnej metody kształtowania rzeczywistości, jak ciągłe monitorowanie jej zmian oraz współzależne z nim diagnozowanie, prognozowanie, planowanie przekształceń jako podstawy sterowania strategicznego w kierunkach społecznie pożądanych.
    Tylko w ten sposób strategie mogą stać się skutecznym narzęddziem zarządzania, spełniać swoją rolę w kształtowaniu rozwoju zgodnie z długookresowymi celami i aspiracjami społeczeństwa łącząc je współdziałanie z celami krótko i rednio okresowymi, tworząc logiczny i najmniej konfliktogenny proces zrównoważonego rozwoju.
     Wychodząc z tego nadrzędnego założenia, potwierdzonego długoletnim już dowiadczeniem krajów Unii Europejskiej Polska wrdaża ten system zarządznia strategicznego poprzez zapewnienie ciągłości planowania strategicznego rozwoju kraju. Wyrazem tego są studua strategiczne prowadzone od kilku juz lat nad procesami rozwoju społeczo-gospodarczego i przestrzenenego zagospodarowania kraju. W ich wyniku opracowany i przyjęty (Rada Ministrów z dnia 16 kwietnia 1996 r.) dokument p.t. " Wstępna koncepcja polityki przestrzennego zagospodarowania kraju". Uwzględniając upoważnienia wynikające  z  tych dokumentów, Rządowe Centrum Studiów Strategicznych prowadzi dalsze prace studialne nad strategią rozwoju społeczno-gospodarczego i koncepcja polityki przestrzennego zagospodarowania kraju, w powiązaniu ze studiami europejskimi.
    Studia te zgodnie z ustawowo usankcjonowaną regulacją prawna ( ustawa o zagospodarowaniu przestrzennym z dnia 7 lipca 1994 r.) moga stanowić podstawę ogólnokoncepcyjna do opracowania studiów zagospodarowania przestrzennego województw oraz studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin. Ich praktycznym i operacyjnie przydatnym narzędziem zarządzania stana się plany miejscowe zagospodarowania przestrzennego.
    W tym systemie przedsięwzięc planistycznych przewidzianych ustawowo ważna, niczym nie zastępowana funkcję mają spełniać strategie rozwoju społeczno-gospodarczego województw opracowywane współzależnie ze studiami zagospodarowania przestrzennego województw.
    Bez opracowań tych strategii określających uwaarunkowania, strategiczne cele i kierunki rozwoju, sformułowanie koncepcji przestrzennego zagospodarowania województwa jest bowiem niewykonalne.
    Strategia rozwoju województwa gdańskiego, nawiazująca do funkcjonowania tego systemu planowania strategicznego została opracowana w latach 1995-1996 pod kierunkiem zespołu sterującego w składzie: Janusz Lewandowski, Tomasz Parteka i Witold toczyński oraz wstępnie zaopiniowana i przyjęta przez Radę Strategii Wojewody Gdańskiego i Wojewódzki Sejmik Samorządowy.
    Określa ona przedewszystkim uwarunkowania i cele strategiczne rozwoju województwa oparte o diagnozę jego stanu.
    Ten zakres strategii jakkolwiek zasadny metodycznie może być traktowany jedynie jako pierwsze przedsięwzięcie studialne. Nie spełnia bowiem jeszcze jej funkcji w zakresie zarządzania strategicznego.
    Ponadto zaś była opracowana równolegle ale nie w pełni współzależnie ze studiami strategicznymi rozwoju kraju.
    Biorąc pod uwagę te okoliczności Wojewoda Gdański na posiedzzeniu Rady strategii w dniu 21 lipca 1997 r. zainicjował dalszy tok prac nad strategią powołując w tym celu Zespół Koordynujący (Z.K.) w składzie:

    1. Jerzy Kołodziejski - przewodniczący
    2. Jurand Graniczny
    3. Witold Kuszewski
    4. Janusz Lewandowski
    5. Tomasz Parteka
    6. Bogdan Sedler         - koordynator Wojewody
    7. Witold Toczyński

Zespół Koordynujący (Z.K.) w wyniku przeprowadzonych działań organizacyjno-merytorycznych przedstawia Raport Nr. 1 w sprawie kształtowania i realizacji strategii rozwoju województwa gdańskiego.

Przyjmując zasadniczość utrzymania ciągłości strategicznych studiów diagnostyczno-koncepcyjnych jako podstawowego narzędzia zarządzania strategicznego rozwojem Z.K. przeprowadził prace zmierzające do :
1. Oceny zgodności uwarunkowań i celów strategicznych przyjętych w strategiach rozwoju kraju,
2. Określenia głównych kierunków dalszych prac.

Generalne konkluzje podsumowujące te prace Z.K. zawiera prezentowany Raport, tworząc podstawę metodyczno-organizacyjną do logicznej, metodycznie zasadnej i uporządkowanej kontynuacji studiów na strategią rozwoju województwa gdańskiego zgodnie z przyjętym założeniem ich ciągłości.

Ich wynikim powinny być sukcesywnie publikowane i poddawane opini naukowej, eksperckiej i społecznej w kolejnych raportach zgodnie z zasadą partycypacji społecznej, tworząc podstawę do społecznej akceptacji koncepcji strategicznych i ich równiległej realizacji.
 


FUNDACJA NAUKOWO-TECHNICZNA "GDAŃSK"
 80-952 GDAŃSK,  ul.Fiszera 14 tel.: (058) 341-64-00, (058) 341-12-71, fax: (058) 341-61-44
E-mail: stfgd@imp.gda.pl
 
 Powrót do strony głównej

English