PL
EN

Monografie

Grzegorz Przybyła, Andrzej Szlęk, Łukasz Ziółkowski,

REGULACJA SILNIKA SPALINOWEGO Z ZAPŁONEM ISKROWYM PRZYSTOSOWANEGO DO SPALANIA GAZÓW NISKOKALORYCZNYCH

Wydawnictwo IMP PAN, 2015, ISBN: 978-83-88237-52-2.

Piroliza, zgazowanie lub beztlenowa fermentacja biomasy, a następnie spalanie powstałego (zwykle niskokalorycznego) gazu w tłokowym silniku spalinowym pracującym w układzie skojarzonego wytwarzania energii elektrycznej oraz ciepła jest obiecującą technologią alternatywnego względem procesu spalania, wykorzystania biomasy stałej. Wspomniane technologie mogą być atrakcyjne szczególnie w zakresie niewielkich wartości mocy elektrycznej, to jest poniżej 10 MWe. Połączenie

procesu zgazowania lub  fermentacji  beztlenowej  z  procesem  jego  spalania w silniku spalinowym pozwala na uzyskanie konkurencyjnych, względem innych rozwiązań, wartości sprawności energetycznej układu z zakresu ok. 30÷40%.

Układy kogeneracyjne małej mocy napędzane silnikami spalinowymi spalającymi gazy niskokaloryczne mogą być stosowane w budynkach mieszkalnych, obiektach wiejskich,  zakładach  przemysłowych  (np.  zakłady  przetwórstwa  drewna), a szczególności w obiektach w których występuje długookresowe, najlepiej całoroczne zapotrzebowanie w ciepło.

Celem niemniejszego opracowania jest przybliżenie czytelnikowi problematyki związanej z regulacją tłokowego silnika spalinowego o zapłonie iskrowym podczas jego zasilania niskokalorycznymi paliwami gazowymi. W pierwszej części pracy omówiono istniejący stan wiedzy w zakresie poruszanej tematyki zauważając pewne nieścisłości oraz braki. Druga cześć pracy stanowi prezentację wybranych wyników badań własnych, odnoszących się do parametrów pracy silnika ZI oraz jego oddziaływania na środowisko naturalne, podczas spalania takich paliw jak: gaz ziemny, biogaz oraz gaz ze zgazowania biomasy. Wszystkie paliwa spalano w tym samym silniku spalinowym bez ingerencji w konstrukcję jego elementów wewnętrznych. Wspomniane podejście pozwoliło na jednoznaczne określenie wpływu parametrów regulacyjnych (kąt wyprzedzenia zapłonu oraz stosunek nadmiaru powietrza) na parametry charakteryzujące pracę silnika ZI podczas zasilania wybranym paliwem gazowym.

Logowanie

Nie pamiętam hasła.

  

DO GÓRY